Back from Golden Bay

Precis hemkommen från ett område kallat Golden Bay här på Nya Zeeland. Två dagar var vi där med skolan och vi fick bland annat prova olika schnapps och likörer på ett lokalt destilleri, titta på sälungar, besöka en vattenkälla som har världens klaraste vatten, spana in en stor och maffig strand och sen bodde vi på ett jättemysigt B&B. Trevlig tripp men som vanligt är det alltid skönt att vara hemma!

Urval av bilder, mer finns på facebook för den som vill se!

Världens klaraste vatten

Vårt boende

Såhär nära kom de söta sälungarna! Ena kom till och med fram och nosa mig på tårna!! Jag höll på att dö :)

I söndags blev det även en sväng till hoppfältet (där jag även ska ha min praktik) för lite hoppning. Två polare här från campus skulle göra sina första tandem så då passade jag på att få ett hopp gjort också. Vi lyckades till och med fixa så att jag fick vara med i planet samtidigt som de hoppade så det var riktigt skoj!!

Det var riktigt skoj att få flyga lite skärm igen!

Jag och grabbarna grus efter hoppet!

Nu väntar flera dagar av planering inför vår stora redovisning. Ska bli gött av få vara lite kreativ!

Taupo times!

Ja som sagt, efter the Mount blev det en tripp ner till Taupo. Min gamla kärlek! Var där från fredag till tisdag och kan väl säga att jag inte gjort så mycket roligt att berätta om. Det har mest varit häng med gamla kompisar. Har suttit ute på hoppfältet och tittat på när de jobbat hela dagarna! Ibland blev det lite långtråkigt men jag hade ändå inget emot det, det var ju dem jag åkte till Taupo för att besöka. Hade jag dragit in till stan hade det ändå inte funnits något att göra eller någon att hänga med! Sen är det alltid lika kul att titta på fallskärmshoppning :)

Solnedgång i Taupo

Nej jag hade det iaf störtskönt! Som alltid är det lika kul att få träffa lite bekanta ansikten igen. Erika från klassen kom även dit en sväng så hann iaf käka lite lunch med henne och chilla i solen.

Nu väntar några väldigt lugna och slappa dagar i Nelson. Jag är den enda som är tillbaka från semestern, de flesta kommer först om ett par dagar. Dessutom öser det ner med regn här så filmmarathon låter som en väldigt bra idé!

På återseende!

Mount Maunganui

Ja ni kära vänner, så fort var det lovet över! Nu är jag tillbaka i Nelson och tänkte här ge er briefing över mitt lilla äventyr på nordön!

Drog till Mt Maunganui (eller The Mount som det ofta kallas) tidigt på måndag morgon. Lämnade hemmet vid 05.15 på morgonkvisten och var framme i the mount vid 20.00.... en lååång resdag alltså! Men det var det värt. Väl framme möttes jag upp av Malachi, Kristy och Diego. Vi drog och käka pizza och sen blev det allmänt häng hemma hos Mal. Sov som en stock den natten!

Mount Maunganui main beach  - surfparadis på nordön!

Dagarna som följde var fullspäckade. Uppstigning 07.00 varje morgon för frukost och sen kaffe på ett café vid stranden där alla Mals polare samlas varje morgon. Sen bjöd dagen på diverse aktiviteter som promenader, cykelturer, longboarding m.m. Provade att surfa igen.. var ju sisådär 2-3 år sedan jag provade sist och det märktes! Det gick superdåligt och jag blev jättesur haha. Jag gav upp. Men Mal surfade på dag ut och dag in, men då passade jag på att ligga på stranden och lapa sol.

Några svenska klasskamrater kom förbi också och fick tälta i Mals trädgård. Tillsammans med dem blev det bbq, bergsbestigning, caféhäng och en mängd massa spelande. Ena dagen vräkte det ner med regn så då var det te och spel som gällde hemma hos Mal. Mysigt värre! Sen lärde jag även känna två svenska brudar som bodde granne med Mal. Så det blev en hel del häng med dem också :)

Uppe på toppen av the Mount - utsikten är otrolig, man ser hela staden!

Spel och myskväll

Efter 4 dagar där var det dags för mig att röra på mig så då blev det en buss ner till Taupo!

Waka Ama i Abel Tasman

Jag lever! Vi har nu kommit tillbaka från vår 3-dagars campingtrip i Abel Tasman National Park. En liten sammanfattning får sitta fint!

Dag 1
Vi började vår resa med att paddla waka ama till Anchorage Bay, en campingplats där vi skulle slå läger under vår trip. En Waka ama är en sorts racing kanot med plats för 6-12 personer som går riktigt fort fram. Grymt kul! Vi paddlade väl i sisådär 3 timmar innan vi kom fram. Ett lunchstopp blev det även vid Apple Bay och där hann vi också med ett litet dopp.

Mitt waka ama team

Resten av dagen fixade vi och grejade vid vår campsite, satte upp tält, lagade mat, packade upp m.m. Vi fick även lära oss traditional maori stick fighting, Mau rakau. Ett sorts rörelsemönster man gör med långa fighting sticks samtidigt som man skriker och försöker se läskig ut! Riktigt kul att få prova på men svårt var det!

Dag 2
Ingen vila här inte! Upp klockan 7 för morgonjogg och uppvärmning på stranden innan frukost! fyyyyy sa liza men lyckades genomhärda det ändå. Vi gjorde även lite mer stick fighting innan vi äntligen fick käka frulle. Efter frullen var det dags för dagens workshops, 3 olika pass. Det första passet var att återigen bege sig ut i Waka aman och paddla. Vi åkte längre upp i Abel Tasman och fick lära oss om naturen, vi såg sälar och sen bev det även ett kort stopp vid en vacker strand. Tillbaka till lägret för lunch och sedan fick vi göra aktivitet nr 2, medicinlära. Vi gick runt i skogen med Mike (vår maori-lärare) och han berättade om olika växter och deras funktion. Till exempel lärde vi oss om Tattaramoa som om man kokar den och sen dricker, gör en sömnig. Kan alltså fungera som ett naturläkemedel mot sömnsvårigheter! Tredje passet var en långpromenad där vi samtidigt fick lära oss maorihistoria. Vi gick även till en utsiktplats med en av landets mest fotograferade vyer, se bilden nedan!

När vi var klara med alla workshops var det middag och sen efter det quiz-time! Vi hade frågesport med frågor från dagens aktiviteter. Vem som hade lyssnat mest så att säga :) Mitt lag kom på andra plats, av fyra. Så helt okej!

Senare på kvällen när det hade mörknat gick vi för att titta på lysmaskar i en grotta. Så himla häftigt! Vi hade inga ficklampor utan det var helt becksvart. Det enda man såg var små små ljusblå ljus som lyste upp hela grottan. Det såg ut som en stjärnhimmel! Så vackert!! Ett måste om man får chansen! Efter grottan sa Kyle (en av våra lärare) att han hade något mer att visa oss, att han sparat det bästa till sist! Mycket förväntansfulla följde vi efter och vi kom till en annan grotta, som var mycket mindre. Man fick nästan krypa in genom öppningen och väl inne fick vi precis plats. Vi var alla tvugna att sitta på huk för att inte slå i taket som var kanske 1-2 dm ovanför. Det var alltså mycket mycket trångt! Klaustrofobin var ett faktum för många. Dessutom hade vi ju inga ficklampor utan det var becksvart igen, förutom några enstaka lysmaskar här och där. Sen säger Kyle att han kommer nu tända ficklampan och vi kommer att få se "wetas". Det är ingen spindel och de kan absolut inte skada oss på något sätt. Paniken börjar sprida sig hos många av oss.... vad är det vi ska få se?

När han tände lampan hoppade hjärtat till och alla började skrika. Överallt i taket ovanför oss kryper dessa wetas runt. De är alltså en sorts insekt med sex ben. Påminner om en spindel, lika snabb och äcklig. Kyle berättar att dessa wetas kan bli upp till 1 dm långa. De i grottan var ganska små tydligen, endast 4-6 cm. Men det var tillräckligt för mig! Jag skrek och ville ut men det gick inte.. vi satt som packade sillar i den lilla grottan med massa krypande och äckliga wetas i taket ovanför. Vilken sekund som helst kunde ju någon trilla ner på oss!! haha fy vad vi skrek och skrek. Tillslut började folk flytta sig utåt och jag fick äntligen krypa ut.....

Dag 3
Dags att röra sig hemåt! Tidig frukost och sedan ihoppackning av tält oich allt annat. Eftersom jag var i den gruppen som paddlade dit skulle nu vi gå hem. Vi gick längs kusten hela tiden och det tog cirka 3 timmar innan vi var i mål. Det var ingen speciellt vacker promenad, mest skog, skog och skog. Men det var ändå skönt att få ett break från allt paddlande. Mian axlar började ömma lite :)

I dag är det lördag och jag packar, fixar och donar inför avresan på måndag. Då blir det en tripp till Mt Maunganui och hälsa på Malachi! wieeee

Laters!

Snart lov!

Sista veckan i skolan innan vi tar lov, hela 2 veckor att göra vad vi vill på! Jag ska flyga upp och hälsa på lite kompisar på nordön. Ska bli såååå kul, längtar ihjäl mig!!! Är bara borta en vecka och sen har jag en vecka här i Nelson... kommer bli lite segt då alla andra i klassen stuckit härifrån men jag klarar mig nog. Funderar på att dra till Motueka och hoppa lite.. vi får se!

I dag har vi vart på WOW - museum. World of wearable arts, massa häftiga kostymer gjorda i alla möjliga material tex. trä, skumgummi, plast, metall m.m. Nu har vi en snabb lunchrast och sen ska vi packa i ordning och greja inför vår campingutflykt i Abel Tasman National Park. Vi åker imorgon onsdag och kommer hem fredag. Vi ska paddla dit och gå hem, ska bli roligt :)

Dagarna som gått då, vi har gjort lite allt möjligt. Malin fyllde 21 år i lördags så det firade vi med pompa och ståt. Igår var Waitangi Day, Nya Zeelands nationaldag kan man säga, så vi gick på matfestival och åt massa gott. Vi har gjort diverse småutflykter med skolan. Här kommer lite blandade bilder från de senaste dagarna!

Vi var ute och plockade snäckor en dag i skolan, minns ej namnet på dem men de är små och vita. Vi tillagde dem sen och fick prova till lunch. Jag som hatar skaldjur var en aning skeptisk men provade ändå! Det var vidrigt. Told ya!

Skolan bjöd oss på lunch en dag på ett litet konstnärskafé, och vilken lunch det var! Jag beställde en homedried tomato, feta and carmelised onion tart with a salad :) Mums!

Vid kaféet hade ägarna öven ett B&B, de hade byggt det själva. En liten stuga formad som en sko!

Insåg att nästan alla bilder i det här inlägget är på mat, så varför inte fortsätta i samma spår! Här har vi födelsedagslunchen/frukosten som vi hade för Malin (min rumskamrat) i lördags då hon fyllde 21 år! Cheesecake, jordgubbar, glass, pannkakor, godis och skumpa!

Nu är lunchrasten slut!
Vi hörs till helgen!

gå gå och gå

Ännu en dag i vandringens tecken. En sak har jag nu insett. Jag tycker inte så värst mycket om att vandra. Det är härligt att vara ute - ja! det är härligt att nå höga höjder och få se vackra utsikter - ja! men att gå i flera timmar i ren uppförsbacke kan väl inte någon rimligt frisk människa njuta av? Efteråt är det skönt, absolut! Det kan jag hålla med om... men den som säger att han njuter av själva slitet under tiden.. nej den håller jag inte med!

I dag gick vi Cable bay walkway, endast 8 km men tog cirka 3,5 timme då det är mycket uppför och även en hel del nedför. Tyvärr låg molnen riktigt lågt så någon vidare utiskt blev det inte. Men ibland klarnade det upp någorlunda så då gällde det att vara snabb med kameran!

Benen är iaf gött möra, jag kommer garanterat sova som en gud inatt!