Århundradets jubelidiot

Ja, det är jag. Århundradets jubelidiot.

Hade en hemresebiljett som var ställd till den 29e april, men eftersom jag valde att stanna på Nya Zeeland var planen att boka om biljetten till slutet av augusti i stället då praktiken är slut.

TROR NI LIZA KOM IHÅG ATT BOKA OM BILJETTEN FÖRE DEN 29E APRIL?

svar nej.

Kom på det hela igår kväll, efter att min biljett redan hade "avgått". Så nu sitter jag här på andra sidan jorden utan hembiljett och är en aning bitter på mig själv. Hur i hela fridens namn kunde jag glömma bort detta? Jag fattar inte. Skyller på de senaste veckornas hektiska schema med resor, flytt, nytt jobb och ny stad. Så summa sumarum betalade jag 16 000 riksdaler för en enkelbiljet kan man säga... haha störtlöjligt!

Jaja, har diskuterat saken med diverse närstående personer och vet nu att det kunde varit värre. Det är bara en materiell sak. Jorden går inte under. Jag överlever. Jag kommer kunna åka hem ändå. Det löser sig.

Usch, fy, blä och urk. Vart är den där boxningssäcken när man behöver den?

nytt liv

Okej mina vänner. Jag har kastats in i ett helt nytt liv. Jag bor i ett nytt hus. Har ett nytt jobb. Känner inte en själv men hittills trivs jag ändå riktigt bra.

Snart avklarat andra dagen på min praktikplats. Fullt ös medvetslös! Har i stort sett huvudansvaret för Good vibes som hålls i augusti, Nya Zeelands största hoppfestival. Sjukt mycket att göra!! men det är roligt :) Att ha så mycket ansvar är en rejäl utmaning men det är även det jag kommer lära mig grymt mycket av. Så jag är nöjd.

Flyttat in ett mysigt litet hus där jag trivs kanon. Delar med en mamma och hennes barn, och jag vet det kan låta riktigt tröligt. Men det är ganska skönt, lite lugn och ro för en gångs skull! Barnet är snart 2 år och bor bara där 4 dagar i veckan, sen är hon hos hennes pappa. Har mitt eget lilla rum, ritkigt fräscht och fint. Ska ta lite bilder och ge er en rundtur så fort jag får chansen.

Massa pappaersarbete har avklarats idag, i morgon blir det att fortsätta i samma spår och sen på torsdag ska jag förhoppningsvis åka runt och presentera mig på massa ställen i området. Men mer om det senare i veckan!!

Nu skaa jag cykla hemåt!
Hej!

The road goes on and on...

Som vanligt så går det undan och jag är dålig på att uppdatera bloggen. Idag är det måndag, föräldrarna drog hem till Sverige igår så borde lande i Sverige snart... tror jag?

Efter Tongariro National Park blev det Taupo och Rotorua innan det var dags att dra sig upp till Auckland. I Taupo tog vi det mest ganska lugnt med promenader, lite shopping och restaurangbesök. Det blev en dagstur till Rotorua för mer shopping, vi tittade på bubblande lera (Rotorua är känt för sin vulkaniska aktivitet i backen så överallt i stan finns det pysande, bubblande, kokande och stinkade pölar med vatten, lera och annat mysigt som kommer upp ur marken!) och vi åkte även Luge! Vilket både mamma och pappa verkade uppskatta, så det var en fullspäckad och skojig dag :)

På väg upp till Auckland stannade vi till i Matamata för att gå på Hobbiton! Jag var ju där för cirka 3 år sedan men mycket har hänt sedan dess. Då var det knappt några kulisser kvar, och de hobbithål som fanns kvar var mest vita träväggar. Man fick använda sin fantasi helt enkelt. Men denna gången, oh boy vilken skillnad!! Nu har de byggt upp allting igen för The Hobbit - filmerna. Så nu finns det massa hobbithål, små trädgårdar, broar och liknande. Sjukt mysigt, skulle lätt kunna tänka mig att bo där!!

I auckland blev det en sista middag tillsammans med päronen innan det var dags att vinka hej då. Jag tog in på vandrarhem med min klasskamrat Carin för att umgås en sista kväll med henne innan hon också drog hem till Sverige. På söndagskvällen tog jag en buss upp till mitt gamla tillhåll, Paihia i Bay of Islands. Så nu sitter jag här hos en gammal kompis, Janine. Vi brukade bo och jobba ihop på the Mousetrap i Paihia. Hon jobbar idag så jag hänger mest i huset och chillar och njuter av att vara ledig! Solen skiner och jag har legat ute på hennes sundeck och solat en stund. Livet är gött!

Kommande dagar blir i lugnets tecken skulle jag tro, vi får se vad som hittas på!

Tongariro National Park

Efter Wellington bar det av mot Tongariro National Park. Vi stannade till vid en park på vägen där de spelade in Rivendell- scenerna i Sagan om ringen (jag vet, det är mycket SoR nu och mer ska det bli!!). Alltid lika roligt att få se, nördig som man är!

Sen blev det incheckning på hotellet, och inte vilket ställe som helst! Utan Bayview Chateau Tongariro. Samma ställe som Filip firade sin födelsedag på, för många många år sedan. På kvällen blev det mest chill och middag. Vi passade på att vila oss inför kommande dags äventyr - Tongariro Crossing! En 2 mil lång vandring uppe i vulkanområde.

Alarmet ringde nästa morgon vid 05:00, snabbt upp ur sängen för att göra sig iordning och äta frukost. Vi hade blivit tipsade om att försöka komma iväg så tidigt som möjligt för att slippa allt folk. Tongariro crossing är otroligt populär och fullknökad hela sommaren. Så vi bestämde oss för att börja gå så fort det ljusnat.

Så strax före 7 bar det av! Pappa fick stanna hemma då hans ryggproblem inte blivit bättre på sistone men jag och mamma traskade på. Första timmen var vi helt själva, vandrande i ett månlandskap i dimman. Riktigt häftigt. Lite svagt kunde man ana höga bergstoppar runt om oss men det var fortfarande för tät dimma för att se klart. Efter första timmen började folk komma ikapp oss, inte för att vi gick långsamt utan för att flera av dessa människor nöjde sig tydligen inte med att gå utan de sprang!

Vandringen tog oss cirka 8 timmar totalt, men då tog vi många pauser och gick i lugnt och skönt tempo. Det var riktigt häftigt när man väl kom upp på lite höjd och dimman och molnen försvann. Då såg man vulkanen Mt Ngarahoe torna upp sig och återigen kom Sagan om Ringen nörden fram i mig då denna vulkan användes som Mt Doom i filmerna.

Vi var uppe på 1900 meter som högst, och då hade man otroligt fin utsikt. Vissa partier av vandringen var lätta och med bra väg medan andra ställen var hemska. Som värst var det när vi tog oss upp för den brantaste delen, då blåste det riktigt kraftiga vindar och underlaget var mjukt sand/grus som man bara kanade runt i. Dessutom var det stora stup på vardera sida om den lilla stigen. Då slog hjärtat lite extra fort! Ett litet snedsteg och man hade ramlat ner…

Det var i alla fall trötta, slitna men väldigt glada och nöjda värmländska kvinnor som gick i mål framåt 3-tiden! Jag har aldrig vandrat så långt förut så jag är väldigt nöjd och stolt över mig själv J fast det dröjer nog ett tag innan jag gör något liknande igen… haha

På kvällen blev det trerätters middag i hotellets restaurang, välbehövligt! Sen vid 9-tiden dunsade en mycket mätt och trött Liza i säng och somnade med detsamma.

Mt Victoria

Dagen i Wellington spenderades ute i solskenet med mamma, pappa och mina klasskamrater Kålle och Anna. Dagens mål: bestiga Mt Victoria och dessutom försöka hitta lite inspelningsplatser från Sagan om Ringen.

Platsen där hoberna gömmer sig under en stor stubbe från svarta ryttarna

På väg upp mot toppen!

På toppen!!

Utsikten där uppe var fantastisk, 360 graders utsikt över Wellington. resten av dagen spenderades på stan, vi strosade runt och avslutade kvällen på indisk restaurang. Mums!

Back in welly!

Då var man tillbaka i Wellington!

Sista dagen i skolan tillbringades ute i Abel Tasman. Vi spelade brännboll på stranden, solade och det blev till och med bad för några. Fredagen spenderades åt att packa och städa ut lägenheten. Lördagen blev resdag - upp tidigt fär att ta buss och båt över till huvudstaden där jag mötte upp med mamma och pappa!

Så nu sitter hag på hotellrummet i centrala Wellinton. Mamma och pappa är ute och strosar runt i stan. Jag tog sovmorgon men ska möta upp med dem lagom till lunch. I eftermiddag blir det en tur upp för Mt Victoria för att spana in lite Sagan om Ringen inspelningsplatser. Solen skiner och jag mår som en Gud!

Skolan ar nu over!!!

SKOLAN AR NU OVER!!!

Slutpresentationen ar nu avklarad och den gick kanon. Jag ar fett nojd med var insats och var kara publik verkade underhallna hela tiden. Och ja, vi klarade tidsgransen. Kravet var ju MINST en timme och vi gjorde 1,5! Kalasbra :)

Nu ska bara resten av klassen redovisa, vi har tva grupper kvar. Sen pa torsdag ar det avslutning. Fredag blir det stada lagenheten och packa. Lordag tar jag mitt pick och pack och tar farjan over till underbara Wellington for att mota upp med mami och papi.