Lokala kandisar!

Just det, glomde ju saga att vi var med i tidningen! Eller inte jag, men delar av var klass. Meningen var att alla skulle vfara med, inklusive jag! men for mycket plugg kom ivagen sa jag hann inte ivag. Men daremot ska jag med pa middagen ikvall, det blir helkalas!!

Check it out!!

politiker? nej tack!

Sa var den sista riktiga lektionen har slut. Nu vantar bara en sista vecka med redovisningar!

De senaste dagarna har vi jobbat med en liten overraskning vi fick av var larare. En debatt tavling. Vi blev indelade i olika grupper som skulle argumentera for olika politiska forslag som diskuteras runt om i landet just nu. Sen skulle vi debattera infor klassen och det hela avslutades med en omrostning om vem som argumentarde bast for sin sak.

Min grupp var emot att infora en avgift for att besoka Nationalparkerna i Nya Zeeland. Det gick hyffsat bra, vi forlorade omrostningen med en enda rost sa jag ar nojd anda! Men nagon politiker blir det nog inte av mig inte...

For ovrigt var vi alla ganska irriterade over att var larare gav oss en sadan uppgift dagarna fore var stora examens presentation.. vi har lite mycket att gora for tillfallet och denna lilla extra uppgift var allt annat an uppskattad.

men men, nu ar det iaf gjort och all fokus kan aterga till presentationen. Som for ovrigt kommer bli hur bra som helst!! Ar supertaggad!!

Nedräkning

Kära vänner, nedräkningen har börjat. Endast 2 veckor kvar i skolan här i Neson.... TVÅ!!! paniken börjar infinna sig och separationsångesten kommer krypandes. Hur ska det här gå? Om två veckor är det inget mer plugg. Inget mer Nelson. Ingen mer klass. INGENTING! Kommer sakna mina små muppar sjukt mycket.

Samtidigt som denna ångest är stor så ser jag fram emot praktiken så himla mycket. Ska bli fett kul. Sen att mina föräldrar kommer och hälsar på innan dess är ju också ett stort positivt plus. Så jag har mycket kul att se fram emot!

De sista veckorna spenderas åt slutpresentationer och annat skojsigt. Igår fyllde Kålle år så det blev middag på kvällen. På torsdag bjuder skolan oss på trerätters och nästa vecka ska vi till Abel Tasman national park en sista gång för sista avslutningsdagen.

FULLT ÖS MEDVETSLÖS!!! Nu kör vi.

Windy Welly

Då är man tillbaka efter några dagar i huvudstaden, Wellington. Vi åkte dit på måndag och kom hem i torsdags kväll. Det blev buss och färja dit, och vilken färjetur!! trots diverse tabletter var illamåendet ett faktum. Vågorna var flera meter höga och tydligen var vår tur den sista som gick innan allt blev inställt, pga farligt väder....
Men I wellington iaf hade vi det riktigt trevligt, ett typsikt skolresebesök med guidad tur i parlamentsbyggnaden, besök på museum och stadsvandring. Det regnade och blåste som aldrig förr men Wellington lyckas ändå ge ett positivt untryck. En stad som påminner väldigt mycket om Göteborg. Mysig! Jag gillar windy Welly skarpt!

Parlamentsbyggnaden, även kallad the Beehive

Fina klasskamrater

På kvällen blev det middag på indisk restaurang.

Nu väntar två veckor i skolan med planering, förberedande och sen slutligen presentationsvecka! Jag o Carro förbereder för fullt vår presentation, som måste vara på MINSt en timme... vi får se om vi klarar det :)

Hej

Wellington

Drar till Wellington några dagar med klassen. Tillbaka till helgen!
Ha det!

Marlborough Sounds

Sådär ja, då har man hunnit med ännu en utflykt med skolan. Denna gång bar det av till Marlborough Sounds för övernattning i Omaka Marae (maori by) samt en båttur i självaste Marlborough Sounds.

Det bästa av allt - vi såg vilda delfiner!!! De kom och lekte i vågorna och runt båten. Har sett delfiner förut men blir alltid lika lycklig, skulle så gärna vilja ta med en hem. De kom verkligen nära och de var riktigt stora!

Såhär sov vi, rikgit mysigt!

På kvällen blev det mat, lite historiaberättande och lekar.

Dags för en båttur i Marlborough Sounds

Delfiner!!

Vi stannade till i Ship cove för lunch, mycket vackert ställe.

Chill på båten.

Riktigt bra utflykt men skönt att vara hemma. Nu är det helg och i morgon ska vi HOPPA FALLSKÄRM!!! Håll nu tummarna så vädret håller sig :)

Trip to the west coast

Hemkommen igen efter ännu en resa med klassen. Denna gång utforskade vi sydöns västkust och det var nog en av höjdpunkterna på hela kursen, är mycket nöjd med allt vi fått göra. Har haft det sjukt roligt de senaste dagarna!! Här kommer ett långt inlägg :)

Dag 1 - bestiga berg... igen!
Den här dagen gick i vandringens tecken. Hela klassen var fett oisnpirerade och allmänt hängiga. Vi är inte direkt stora fan av att bestiga branta berg vid det här laget. men men... vi tog oss i kragen och började vår bestigning av Mt Robert i Nelson Lakes National Park, som skulle ta cirka 4 h allt som allt. Vår lärare hade förklarat att detta skulle vara den tuffaste vandringen av dem alla. Jippie.

Det började brant direkt, ren uppförsbacke i cirka 1,5 h. Det kändes i ben och rumpa kan jag lova!! Men vi tog oss upp tillslut i alla fall. Uppe på toppen var utsikten fantastisk, som alltid, och vi glömde snabbt bort den jobbiga väg vi nyss tagit oss uppför. Det blev stopp för lunch och fotografering och sen började vi vår vandring neråt.

Trots dåligt humör och sega muskler klarade vi alla av dagens strapats. Mycket bra jobbat!! På kvällen körde vi vidare till Murchison (hålan Gud glömde) där vi bodde på en camping i små stugor. Mysigt värre!

Dag 2 - white water rafting

Tidig uppgång denna morgon för det var dags för White water raftin (forsränning). Jag var riktigt nervös om jag ska vara ärlig då jag tycker det är grymt obehagligt med djupt vatten, och speciellt om det är strömt. Så min största skräck var att ramla i såklart. Men det gick kanon! Vi var ute på Bullers River i 2-3 timmar och det var Helt stört roligt!!! Vi forsade fram genom strömmar, små vattenfall och massa skoj. Vi välte även vår lilla båt med flit en gång för att få känna på hur det kändes. Lite obehagligt men jag överlevde :)

Jag och Malin hade brottar-tävling vid en sandstrand vi stannade vid. Jag i grön hjälm förlorade tyvärr...

Malin fick även rädda mig ur vattnet. Snäll kompis.

Vid ett ställe fick vi även hoppa i vattnet från en 3 m hög klippa. Vi hoppade rätt ner i en ganska så stark ström så man fick ligga där i vattnet och flyta med sen en stund. Fett skoj!! Återigen besegrade jag mina rädslor. Jag som inte ens vågar hoppa från 3an i badhuset.... haha

På kvällen drog vi iväg till Punakaiki och Pancake rocks, klippformationer som ser ut som staplade pannkakor. Där såg vi på solnedgången och hade det allmänt mysigt :)

Dag 3 - vandring.. IGEN!

Till hela klassens förtvivlan vaknade vi denna morgonen och skulle tydligen ut på ännu en "liten vandring" på sisådär 2-3 timmar. Kroppen värkte ganska rejält från de senaste dagarnas aktiviteter och bristen på sömn gjorde mig inte direkt mer positiv. Efter lite övertalning så gick vår lärare med på att man kunde få välja att gå en kortare promenad om man ville. Men jag tog mig i kragen och bestämde mig för att, ska jag vandra då an jag lika gärna gå den långa!

Så det bar av! Den här gången var dte inte ett berg viskulle bestiga (tack o lov!) utan nu gick vi genom deras native bush som det kallas. Urskog/ naturliga skog/regnskog typ. Väldigt häftigt i alla fall, det är grönt, det är lummigt och det växer tätt! Efter skogen gick vi längs en otroligt vacker flod med höga branta klippor längs sidorna. Det kändes inte som Nya Zeeland, snarare sydamerika av någon anledning. Jag är väldigt nöjd att tog den långa trots allt, det var oerhört vackert och inte så jobbigt som jag hade trott!

Native bush

Dag 4 - Wildfoods festival

Vi tog vårt pick och pack och åkte längre ner längs sydöns västkust. Vårt mål för dagen var nämligen Wildfoods festival i Hokitika - en matfestival inriktad på annorlunda/äcklig/konstig mat. Vi spenderde större delan av dagen där och drack och åt oss mätta. Jag provade känguru, krokodil och haj. Inte så värst konstiga grejer men jag kände att jag hellre spenderade mina pengar på god mat och dryck! Men för den som var sugen kunde man bland annat prova: levande larver, gräshoppor, sniglar (eller om man föredrog att få dem friterade eller doppade i choklad gick även det), fårtestikel, aphjärna, strutspaj, känguru, krokodil, haj, fisk av olika slag och det värsta av allt.... horse protein shot (hästsperma). Ja det var faktiskt några i klassen som drack det. Mums.

Det bästa var nog alla utklädnader. Det är tydligen tradition att klä ut sig på denna festival och det fanns många grymma kostymer. Jag som älskar att klä ut mig blev grymt sugen! om jag någon gång åker tillbaka till Wildfoods kommer jag garanterat klä ut mig :)

Vi sov på fint hotell den natten och jag delade rum med Madde från klassen. Kvällen spenderades i sängen, tittandes på film och med mat. Bra slut på en bra resa!

I morgon bär det av till Marlborough Sounds for en båttur. Ska bli kul!
Återkommer till helgen :)

Ny vecka - nya aventyr!

okej folks!

Ny vecka betyder nya aventyr. I mandags var vi i Ngarua caves pa en liten guidad tur. Riktigt haftigt! En 1 h lang vandring genom en kalkstensgrotta med massa stalaktiter och stalakmiter. De hade aven hittat ben fran världens största (men nu utdöda) fågel darinne, riktigt tufft!

I dag har vi lite ledigt fran alla utflykter for att jobba pa vara redovisningar. Jag ar tillsammans med Carro och vi ska idag ivag och intervjua en kvinna fran Nelson Tasman Tourism. Allt ska filmas for att sedan vara med i var redovisning.

I morgon daremot bar det av till Nelson Lakes National Park. Vi ska vandra... igen... och jag ar val inte sa jatte entusiastisk! Fast denna gangen var det bara en liten "walk" pa sisadar 4 timmar... haha jaja jag overlever nog!

Sen pa torsdag ar det antligen dags for White Water Rafting (forsranning!!). Jag ar smatt panikslagen men det ska nog ga bra! Efter forsranningen drar vi ivag till Hokitika dar vi ska vara med pa Wild Food festival over helgen. En festival med massa konstig mat.. typ larver, kryp och massa annat mysigt. Ska bli riktigt skoj! :D

Sa det lar inte bli mycket uppdatering har forran i nasta vecka, for nu ar det fullt os medvetslos som galler!