Waka Ama i Abel Tasman

Jag lever! Vi har nu kommit tillbaka från vår 3-dagars campingtrip i Abel Tasman National Park. En liten sammanfattning får sitta fint!

Dag 1
Vi började vår resa med att paddla waka ama till Anchorage Bay, en campingplats där vi skulle slå läger under vår trip. En Waka ama är en sorts racing kanot med plats för 6-12 personer som går riktigt fort fram. Grymt kul! Vi paddlade väl i sisådär 3 timmar innan vi kom fram. Ett lunchstopp blev det även vid Apple Bay och där hann vi också med ett litet dopp.

Mitt waka ama team

Resten av dagen fixade vi och grejade vid vår campsite, satte upp tält, lagade mat, packade upp m.m. Vi fick även lära oss traditional maori stick fighting, Mau rakau. Ett sorts rörelsemönster man gör med långa fighting sticks samtidigt som man skriker och försöker se läskig ut! Riktigt kul att få prova på men svårt var det!

Dag 2
Ingen vila här inte! Upp klockan 7 för morgonjogg och uppvärmning på stranden innan frukost! fyyyyy sa liza men lyckades genomhärda det ändå. Vi gjorde även lite mer stick fighting innan vi äntligen fick käka frulle. Efter frullen var det dags för dagens workshops, 3 olika pass. Det första passet var att återigen bege sig ut i Waka aman och paddla. Vi åkte längre upp i Abel Tasman och fick lära oss om naturen, vi såg sälar och sen bev det även ett kort stopp vid en vacker strand. Tillbaka till lägret för lunch och sedan fick vi göra aktivitet nr 2, medicinlära. Vi gick runt i skogen med Mike (vår maori-lärare) och han berättade om olika växter och deras funktion. Till exempel lärde vi oss om Tattaramoa som om man kokar den och sen dricker, gör en sömnig. Kan alltså fungera som ett naturläkemedel mot sömnsvårigheter! Tredje passet var en långpromenad där vi samtidigt fick lära oss maorihistoria. Vi gick även till en utsiktplats med en av landets mest fotograferade vyer, se bilden nedan!

När vi var klara med alla workshops var det middag och sen efter det quiz-time! Vi hade frågesport med frågor från dagens aktiviteter. Vem som hade lyssnat mest så att säga :) Mitt lag kom på andra plats, av fyra. Så helt okej!

Senare på kvällen när det hade mörknat gick vi för att titta på lysmaskar i en grotta. Så himla häftigt! Vi hade inga ficklampor utan det var helt becksvart. Det enda man såg var små små ljusblå ljus som lyste upp hela grottan. Det såg ut som en stjärnhimmel! Så vackert!! Ett måste om man får chansen! Efter grottan sa Kyle (en av våra lärare) att han hade något mer att visa oss, att han sparat det bästa till sist! Mycket förväntansfulla följde vi efter och vi kom till en annan grotta, som var mycket mindre. Man fick nästan krypa in genom öppningen och väl inne fick vi precis plats. Vi var alla tvugna att sitta på huk för att inte slå i taket som var kanske 1-2 dm ovanför. Det var alltså mycket mycket trångt! Klaustrofobin var ett faktum för många. Dessutom hade vi ju inga ficklampor utan det var becksvart igen, förutom några enstaka lysmaskar här och där. Sen säger Kyle att han kommer nu tända ficklampan och vi kommer att få se "wetas". Det är ingen spindel och de kan absolut inte skada oss på något sätt. Paniken börjar sprida sig hos många av oss.... vad är det vi ska få se?

När han tände lampan hoppade hjärtat till och alla började skrika. Överallt i taket ovanför oss kryper dessa wetas runt. De är alltså en sorts insekt med sex ben. Påminner om en spindel, lika snabb och äcklig. Kyle berättar att dessa wetas kan bli upp till 1 dm långa. De i grottan var ganska små tydligen, endast 4-6 cm. Men det var tillräckligt för mig! Jag skrek och ville ut men det gick inte.. vi satt som packade sillar i den lilla grottan med massa krypande och äckliga wetas i taket ovanför. Vilken sekund som helst kunde ju någon trilla ner på oss!! haha fy vad vi skrek och skrek. Tillslut började folk flytta sig utåt och jag fick äntligen krypa ut.....

Dag 3
Dags att röra sig hemåt! Tidig frukost och sedan ihoppackning av tält oich allt annat. Eftersom jag var i den gruppen som paddlade dit skulle nu vi gå hem. Vi gick längs kusten hela tiden och det tog cirka 3 timmar innan vi var i mål. Det var ingen speciellt vacker promenad, mest skog, skog och skog. Men det var ändå skönt att få ett break från allt paddlande. Mian axlar började ömma lite :)

I dag är det lördag och jag packar, fixar och donar inför avresan på måndag. Då blir det en tripp till Mt Maunganui och hälsa på Malachi! wieeee