Bye Tonga Hello Samoa!

Då har jag sagt tack och hej till fantastiska Tonga. Har tagit mig via Fiji till Samoa där jag nu landat och checkat in på nattens boende. 

I Tonga blev det ytterligare en dag med valsim. Andra dagen var ännu häftigare än första. Kom bara några meter ifrån en mamma och hennes kalv. Kan inte beskriva känslan av att vara i vattnet och se en 15 meter lång val komma upp från djupet under dig och passera förbi bara några meter bort. HELT SJUKT! Vi hade en väldigt nyfiken liten kalv som simmade runt omkring oss flera omgångar. Såg varje liten detalj på hans kropp men det bästa var ögat. Kändes som man nästan fick ögonkontakt för en millisekund. Det är då man inser att det här är inte bara en stor fisk som plaskar runt i det blå. Det är en gigantisk men vacker varelse som vet precis vad den gör. Den kom upp för att ta en titt på oss. Den var nyfiken. 

Förutom valsim blev det även en segeltur till grannön Uelova. Där bjöds det på BBQ och vi badade och snorklade hela dagen. Vattnet var kristallklart och helt underbart. Paradis. På tillbakavägen hoppade vi i för ett sista dopp från segelbåten. Till och med de äldre lokala kvinnorna som var med slängde kläderna och kastade sig från kanten. Eller kastade kläderna är helt fel då man i Tonga badar i täckande kläder som shorts och T-shirt. Det är bara vi turister som badar i bikini. Anyway, ni som känner mig vet vilken big deal det är för mig att hoppa från båten rätt ner i havet. Men här var det inga problem! Vattnet var så klart att trots djupet så såg man botten. Så jag slängde mig i utan att tveka:) 



I tisdags var det tyvärr dags att säga hej då till vackra Haapai och ta flyget tillbaka till huvudön, Tongatapu. På flyget träffade jag de bäst klädda   amerikanska resenissarna ever. De hade såna där bekväma praktiska sandaler, beiga shorts, beige skjorta med upprullade ärmar, beige väst med 599 miljoner fickor och fack, beige keps, sportiga solbrillor med senilsnören och magväska! Ni vet stilen. Såg ut som de skulle på safari i Kenya. Eller rättare sagt så som turister klär sig på safari i Kenya medan deras guide fnissar lite oskyldigt åt deras klädsel bakom deras ryggar. Det är som att bara för att man ska till Australien behöver man inte klä sig som Crocodile Dundee från topp till tå. Just sayin'! 

Det blev iaf två nätter i Tongas huvudstad, Nuku'alofa. Så jag hade gott om tid att utforska denna lilla by med 20 000 invånare. Ingenting att hänga i julgranen kanske men den har sin charm. Gick på marknad, åt mat, gick på mer marknad, åt lite mer mat och sen spendera jag upp de sista Tonganska valörerna på massa fina souvenirer! På kvällen åkte jag på dinnershow med traditionell Tongan mat och dans. Påminde väldigt mycket om maorierna i NZ och deras traditionella danser. Häftigt att man ser att de båda har ursprung i samma del av världen. 





Ikväll blir det slappa och tidigt i säng för imorn blir det upp tidigt för att försöka komma med första färjan över till ön Savaii. Vi får se om det finns något internet där borta :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0