Adelaide

Då har jag gjort och sett Adelaide (eller delar av det) på fyra dagar! Två dagar med min finska vän Marjukka och hennes 6 månader gamla bebis och sen 2 dagar med Alexandra och hennes 6 veckor gamla bebis. En bebisvecka helt enkelt! 

De två första dagarna med Marjukka var agnska lugna och sköna. Vi strosande längs en av alla stränder, åt lunch på stan, slappade hemma med film och middag, lekte med hennes son Luka och det bästa av allt, besökte en wildlife park där jag fick gosa med en koala och mata kängurus! Så mysigt :) Varje litet barns (Lizas) dröm haha... 





 
Igår var det dags att möta upp med Ali och besöka henne för 2 nätter. Kom på eftermiddagen igår så vi hann inte göra mer än att ta en promenad i solen (också längs en av alla vackra stränder), fika på ett svenskt café och sen var det dags att åka hem för middag och nattning av hennes lilla bebis. Idag har varit en mer aktiv dag. Vi hikade upp för Mount Lofty, en cirka 3 timmars vandring tur och retur. Första 2 h är brant uppför tills man kommer till en utsiktsplats med utsikt över hela Adelaide, helt fantastiskt! Sen går man nerför igen och det gick ganska så mycket fortare kan jag lova. Att gå den branta biten uppför var sjukt mycket jobbigare än jag tänkt mig. Min kropp är så ur form att det inte är roligt längre. Jag vett att jag lagt på mig en hel del resekilon på sistonde men idag var verkligen en bitch slap i facet. En nödvändig sådan. Nu får det vara nog! 
 
 
 










 
På eftermiddagen tog Ali mig med till ett vindistriskt lite utanför Adelaide. Hon hade köpt med gott bröd, ost, salami, hummus, skinka och annat gott för lunch som vi åt på den första vingården, Samuel's Gorge, samtidigt som vi fick prova alla deras olika vinsorter. Allt detta på en mysig verande med utsikt över böljande gröna kullar och vinrankor. Jag trivdes ganska bra där i eftermiddagssolen kan jag erkänna:) De är tidig vinter här och idag var det cirka 23 grader och blå himmel... ni vill inte veta hur varmt det blir på sommaren!! Mätta och nöjda drog vi vidare till nästa vingård, som jag tyvärr glömt namnet på. Denna var inte riktigt lika mysig men vi fick i alla fall prova lite olika sorters vin och lära oss om de olika druvorna. Sist men inte minst åkte vi till ett lokalt ölbryggeri för provsmakning av deras olika öler. De hade två stycken som jag gillade men de andra fyra var lite för mörka och bittra för min smak. Denna kulinariska dag har varit helt fantastisk. Jag börjar gilla Southern Australia mer och mer. Man slipper att trängas med alla turister samtidigt som det finns mycket att se och göra! Skulle inte förvåna mig om ag återvänder hit en vacker dag...











 
Nu ska jag packa pappas kappsäck för imorgon bär flyget av till Perth och efterlängtade västkusten!!! 
GOD NATT!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0