Långhelg i Paihia

Ååååååå så bra jag har haft det hos underbara Janine uppe i Paihia. Blev en rejäl långhelg då jag kom i fredags och åkte idag, tisdag. Låter konstigt men har fått ha semester från semestern där uppe. Efter Jennifers och min fartfyllda resa i Australien är det nu skönt att dra ner tempot lite och ta en dag i taget. 

Ena kvällen i Paihia var vi på världens mysigaste pub, och då menar jag VÄRLDENS MYSIGASTE! Cirka 5 minuters körning från stan så ligger det ett stort piratskepp (ja ni vet ett stort gammalt skepp i trä med höga master, segel osv) vid vattnet. På dagen fungerar övre deck som en restaurang och på kvällen öppnas lower deck upp och fungerar som pub. Så man kommer ner för en liten trappa in en liten, mörk och murrig lokal med lågt i tak, träbalkar kors och tvärs, en liten bar och längst fram en liten scen där ett liveband spelade. Det var mest bara locals där då backpackers sällan tar sig ändå dit, så det var lite "alla känner alla" stämning. Så det var härligt och folk dansade och hade sig hela kvällen lång!! Att jag dessutom sprang in i lite folk från förr gjorde hela kvällen extra kul!! 



Väldigt dålig kvalitet men mest för att visa mysfaktorn på puben :) Där jag står och tar kort tar rummet i stort sett slut, så inte så stort!
 
Sen har vi kört lite roadtrip upp längs kusten, vilket är en av mina absolut favoritsträckor i NZ. Du har massa gröna böljande kullar varvat med regnskog och massa små härliga vikar med fina stränder. Vägen är kantad av vingårdar och små söta byar. Vi körde till en liten by vid vattnet som heter Mangonui, känt för att ha världens bästa fish and chips... bäst i NZ kanske snarare :) Det är i alla fall vår favorit så det fick bli lunch. Vi strosade lite i de enstaka butiker som finns där och spanade även in lite konstgallerier innan vi styrde kosan tillbaka mot Paihia.



 
Vi har även hunnit med några besök på de lokala vingårdarna. Inte för att jag är någon vinexpert men det var väldigt kul att få åka runt och se hur de såg ut, smaka lite viner, prata med ägarna och vi passade även på att äta lunch och dessert på två av dem. Janine drog med ett gäng av sina polare så det var kul att få lära känna dem också. Sjukt bra dag! 




 
Saknar Paihia och folket där uppe redan. Hann tänka en hel del när jag var där och insåg att i Paihia och Bay of Islands vill jag verkligen bo. Det kommer nog aldrig att bli så på grund av många orsaker och det är mycket som inte finns där uppe som jag skulle sakna. Men det är en sådan där plats jag önskar att jag bara kunde få bo på. Att jag bara kunde flytta mitt liv dit och allt skulle passa perfekt in. Så funkar det inte riktigt i verkliga livet dock och det vet jag. Men om man skulle få önska... 

Nu är jag återigen på det äckliga vandrarhemmet i Auckland. Fast ikväll går det riktigt bra, bor i ett 6 bäddsrum men det är bara jag och en 65årig dam här, som dessutom är jättetrevlig. Så jag ska nog överleva. Imorgon flyger jag till Queenstown där termometern står på cirka 4 grader.... JAG KOMMER FRYSA IHJÄL!!! haha efter 5 veckor i sol och värme kommer jag gå i chock! LORDY LORD HERE I GO!

Kommentarer
Postat av: ingela

Hej
Är samma här regn och grå kallt var +3c så en kall valborg
Ha en fortsatt fin resa.
Kram Ingela

2014-04-30 @ 20:11:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0