En frusen viking!

Dagens sanning:
Ja, jag är från Sverige men har aldrig varit så frusen som här på Nya Zeeland.

Imorse när jag lämnade huset för att dra och jobba var det 6C ute. Då hade solen legat på en stund också. I huset vet jag inte men skulle gissa på att det under natten var max 10C grader iaf. Vaknade flera gånger av att kudden var så kall att jag var tvungen att lägga ett klädesplagg emellan kudden och mitt ansikte... haha. 

Så ja, Nya Zeeland är ett någorlunda varmt och exotiskt land. Deras vinter är mild, nätterna ligger runt 0C och på dagtid kommer det ändå upp till 16-17C utomhus. Så ganska najs vinter egentligen. MEN. Husen inte har någon som helst isolering, fönstrena är enkelglasade och det är centimeterstora springor mellan ytterdörren och dörrkarmen samt att vissa fönster måste tydligen vara öppna dygnet runt. För ventilationens skull. Därför blir det nästan lika kallt inomhus som utomhus... smart. Centralvärme har de flesta inte hört talas om utan antingen har man en öppen spis (det har inte vi) eller så kanske man har ett litet element på hjul som man drar med sig till det rummet man ska vara i. Fast då går man nästan i konkurrs för elräkningen kommer bli alldeles för dyr.

Så inatt sov jag i
- ett linne
- en långärmad t-shirt
- en fleecetröja
- ett par tjocka mjukisbyxor
- strumpor
- samt över mig hade jag ett ganska så tjockt duntäcke.

Men ändå så var jag frusen.
Hah. Jag saknar element och en sprakande brasa!! 

Gud vad gött det ska bli att komma hem till "varma" Sverige :D

Lidköping en kall vintermorgon, december 2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0