Hamilton, Cambridge, Tirau, Matamata, Rotorua, Putaruru och Burnett road :)

Okej, ett megainlagg. Men las det ni vill :) Det har iaf vad jag gjort den senaste tiden.

Lordag 21/2
Jag klev av bussen i Hamilton och blev upphamtad av Beke, Jo, Esta och Helen. De tog mig med till Hamilton Gardens, det var festival dar. Vi kollade pa en teaterforestallning, i ren commedia dell'arte stil (IFF skulle alskat den!). Sen gick vi runt och kollade pa tradgardarna. Det var jattevackert, de hade en engelsk tradgard, en indisk, en kinesisk, en modern amerikansk och en italiensk. De kandes verkligen som klev in i olika lander. Efter lite shopping fortsatte vi var fard hem till Burnett road.


 


Italiensk tradgard

Burgess hus

Sondag 22/2
Vi borjade dagen med att ga till kyrkan i Matamata, ganska spannade att se hur det gar till har nere. Det var valdigt avslappnat, vilket jag tyckte var skont. Mycket sang, skamt och skratt :) Harligt! Resten av dagen spenderade vi pa en stig, vi gick upp till toppen av ett vattenfall, 152 m hogt! Jobbigt men utsikten nar vi val kom upp var klart vart det. Det varsta var att ga ner sen, mina ben borjade skaka nagot fruktansvart..haha..otranad javisst!


Efter 45 min vandring tog vi rast, ni ser toppen av vattenfallet. Dit ska vi!

Mandag 23/2
Har i NZ kan man kopa tva olika sorters vatten pa flaska H2O ( eller nat liknanade) och PUMP. De ar typ som Imsedal och Loka i Svergie. Det haftiga ar att PUMP hamtar sitt vatten fran en river som ar i narheten av Burgess hus. Sa vi akte och tittade pa kallan, och sen gick aven en liten promenad langs med vattnet. Man ser verkligen att vattnet at klart pa den platsen PUMPs kran sitter. Det ar som en bla flack. Otroligt vackert!


Ni ser dar det ar blatt, dar sitter kranen dar de hamtar vatten.

Tisdag 24/2
Dagen tillbringade vi i Tirau ( se tidigare inlagg). Om ni vill se byggnade som infocentret ligger i sa googla 'Tirau i site' . Sa himla ful! Sen framat kvallskvisten plockade vi upp barnen fran skolan och akte till ett hotell som hade Hot Pools, sma pooler som ar naturligt uppvarmda till ca 40 grader. Just denna var inte den frachaste men den dog :) Den var iaf harligt och vamrt att plaska runt i den lilla poolen.


Tre glada badare :)

Onsdag 25/2
Jag minns faktiskt inte vad jag gjorde pa dagen haha men pa eftermiddagen slappte vi av nagra av 'barnen' som skulle spela fotboll med kyrkan. Jo skulle ha en audition pa kvallen for en teater i skolan sa jag och Helen foljde henne dit. Jag tror egentligen inte att man fick kolla men vi stog och smog lite i bakgruden. Jag hoppas verkligen hon far en stor roll, for den tjejen kan bade sjunga och agera. Go girl! Jag blev imponerad och samtidigt avundsjuk, for plotsligt fick jag en kansla jag inte haft pa ett ar snart. Jag ville ocksa sta pa scenen och spela teater :)

Torsdag 26/2
Idag blev det en tvatimmars promenad langs Waikato River, saklart jattevackert det med! Passerade lite laxrosa klippor, en utsiktsplats, lite laskiga grottor for att sedan komma fram till Jons Landing dar Robin motte upp oss med lunchen redo. Mycket harligt :)



Pa kvallen var vi bjudna pa tea (alltsa middag) till grannfamiljen, Monteith. Det ar de som ager farmen som Robin jobbar pa for tillfallet. Vi lekte Sardinleken ( en sorts kurragomma) bland deras majsfalt. Lite klaustrofobi fick jag nar jag sprang runt dar mitt bland de hoga majsstangerna och hade ingen aning om vilket hall som ledde vart. Laksigt men roligt! Sen at vi middag och bara hade det allmant mysigt.

Fredag 27/2
Under veckan hade jag velat fram och tillbaka ganska mycket om jag skulle besoka inspelningsplatsen till Hobbiton eller inte. Priset var ca 300 kr for en 2 timmar lang tour. Men efter ett samtal med mamma sa bestamda jag mig for att aka och kolla. Jag kan saga att jag inte angrade mig :) Turen borjade i Matamata, dar man fick hoppa pa en buss som skulle ta en ut till farmen dar inspelningen agde rum. Var busschauffor var en av de tre broder som agde farmen sa under resan berattade han om hur allt hade gatt till, fran forsta gangen Peter Jacksson knackat pa deras dorr och alla forberedelser gjorts till att deras mark hade forvandlats till Hobbtion. Riktigt intressant. Han berattade bla. att Jacksson fick premiarministern att skriva under ett papper sa att all flygtrafik forbjods ovanfor inspelningsplatsen, allt for att ingen utifran skulle se vad de holl pa med. Han berattade aven hur hans hus forvandlades till en studio och varje kvall kl 17.00 flogs dagens material ner till wellington for att kopieras ochfor att sedan flygas tillbaka morgonen darpa. Nar vi kom fram blev vi motta av varldens basta guide, Eric. Han visade sig vara en ren Tolkienfantast. Han kunde allt! Han visade oss runt bland hobbithalen samtidigt som han berattade massa roliga saker om inspelningen, bockerna, filmerna och allt annat som kunde rora Tolkien. Vi fick se partytradet, sjon, Bag End och andra platser fran filmen. Jag kan forsta att man inte tycker det ar vart pengarna om man inte ar ett stort fan. Men for mig var det nastan som helig mark..haha :) Nej men det var riktigt roligt att fa se Hobbtion in real life. Det var inte mycket som var kvar men anda mer an jag trott, sa jag ar helnojd!!


Mitt i Matamata

Jag hoppas nagon av er iaf vet vad det ar for trad som ar bakom mig :)


En liza utanfor Bag End


Nagra fler hus, plus Bag End pa toppen

Efter denna harliga resa tillbaka till Bag End sa akte vi till Arapuni och hangbron som finns dar. Jag ar inte hojdradd men lite laskigt var det att sta i mitten av bron, kanna hur den gungade och samtidigt titta ner pa hur det forsade vatten nedanfor. Sa jag gick ganska snabbt over..haha :)

Lordag och sondag 28/2 , 1/3
Rotorua nasta! Vi akte till Rotorua i tva dagar och kollade pa heta kallor och bubblande lera. Staden ar ju kand for dess Thermal activitie sa vart man an gick kunde man kolla pa kokande vattenpolar och pooler. Riktigt frant! Jag spanade in en vulkanpark vid namn Hells Gate. Det stank ruttet agg! Men det var coolt att se vatten i oilka farger, lera och andra substanser som bubblade och kokade for fullt. De fanns pooler som var fran 20 grader till 145 grader. Och allt ar helt naturligt, de ar varmen fran jordens innandomme som varmer dem.



Mycket badning blev det ocksa, forst i en naturligt uppvarmd swimming pool. Sen akte vi till varldens vackraste sjo mitt i skogen. Helt fantastiskt! den lag helt gomd i skogen och var kristallklar. Sista aventyret i Rotorua blev att leta upp en omtalad river som tydligen skulle vara naturligt uppvarmd till ca 40 grader. Efter mycket letande hittade vi den tillslut och vilken konstig kansla det var att kliva i vattnet! Efter att ha levt hela mitt liv i kalla Sverige sa ar det svart att forsta hur en flod mitt i skogen kan vara sa varm. Det var nastan sa det brande i huden! Och allt tack vare att Rotorua ligger pa ett vulkanomrade. Att sitta dar mitt i ett vattenfall och bara gotta sig i varmen var nog bland det haftigaste jag gjort hittills i NZ!!





Mandag 2/3
Nast sista dagen gick mest at till att packa och forbereda infor resan. Vi gjorde inte sa mycket, kikade lite i affarer. Pa kvallen foljde jag med Beke och tittade pa nar hon undervisade i gymnastik. jag blev sjalv jattesugen pa att vara med..haha.. men nja.. kanske inget for mig!


Jag har iaf fatt tag pa Holtan nu sa jag ska aka ut till henne pa te snart, spana in hur hon har det :) Sa dagen kommer nog springa ivag. Hor av mig snart igen! Pusshej

OBS! Har tankt lagga ut masa bilder men datorn ar for seg sa jag far prova senare igen. Men bilder kommer!

Kommentarer
Postat av: mor

Underbart, Exotiskt och familjärt! Kul att få se och ta del av dina upplevelser. Följer med spänning dina äventyr.

Mor

2009-03-06 @ 06:51:23
Postat av: lina

shit va coolt alltså, att se hur det såg ut på inspelningsplatsen! :D jaa klart man känner igen trädet! woho :D

2009-04-03 @ 00:18:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0