Midsommar!

Ja det blev en midsommar här nere också. Kanske inte helt enligt svenska traditioner men vi gjorde vårt bästa! Vi blev ett härligt litet gäng som drog ner till stranden på lördag eftermiddag. Massa god mat och dryck blev det och självklart flätade vi våra egna midsommarkransar. Inte helt lika de svenska kanske men färgglada och vackra blev det :) Här är lite bilder från dagen:

James försöker sig på det här med att fläta krans... går väl sådär!

Jenny coh jag :)

En del av gänget!

Så svenskt det kan bli här nere!

Ann Marie och Jen

Hela gänget som var med och firade denna härliga dag :)

Nu blir det tillbaka till Sal Salis och 10 dagars jobb - vi hörs!

Sal Salis - vecka 1

Hej hej och GLAD MIDSOMMAR!

Mitt schema ändrades oväntat så jag behövde bara jobba en vecka ute på campet istället för två. Så nu är jag tillbaka i stan, redo att uppdetara er om mina äventyr!

Så första veckan har flugit förbi. När jag först anlände mottogs jag av trevlig personal och ett tiotal spindlar i olika storlekar och former. Min första tanke var att jag kommer ätas upp levande av alla dessa kreaturer. Så vart inte fallet. Men jag överdriver inte när jag säger att jag tvivlade på min egen inre styrka mot dessa varelser. Jag tänkte att efter lite samlat mod ska jag ta en pinne och dräpa dem alla... men så blev det inte! Dagarna gick och jag började vänja mig vid dem, de bara satt där och gjorde knappt en fluga förnär. Att jag sen fick reda på att de inte är dödliga utan att det bara gör väldigt ont när de bits gjorde ju saken lite bättre också!

Den här varelsen möter mig varje gång jag kliver ut ur mitt tält. Jag får akta mig så jag inte går rakt in i hans nät!!!

Personalcampet, mitt tält är längst till höger. Tittar ni noga ser ni spindelnätet i taket ovanför tvättlinan :)

Jag fick i alla fall ett eget tält vid personal campet där jag kunde göra mig lite hemmastadd (se bild ovan). Vi är 9 personer som jobbar på Sal Salis plus våra 2 managers. Så vi 9 har ett eget litet camp en kort promenad från huvudlodgen och gästernas boende. När jag kommer tillbaka från min ledighet ska jag flytta in i ett lite större tält och dela med Rachel, vilket bara ska bli kul. Det var allt lite läskigt att sova själv tyckte jag :)

Jobbmässigt då, vad har jag gjort? Jo jag har fått upplärning i morgonpasset och kvällspasset. På morgonpasset förbereder vi frukost, vi sköter serveringen och sedan plcokar undan, diskar och städar. Sen förberder vi lunch och är även med och serverar den för att sen avsluta med disk och lite snabb städning. Det passet är mellan 7.30-15.00. Jobbar man kvällspass börjar man klockan 15 och gör då iordning inför kvällens middag. Alla gäster äter tillsammans vid ett långbord tillsammans med en av våra managers som agerar värd under middagen. Middagen är väldigt formell med trerätters och olika viner och hela paketet. Jag har aldrig jobbat med så formell servering förut så det är mycket regler att lära, men vilken bra erfarenhet!! Efter middagen plcokar vi undan och diskar och ser till att allt är klart inför frukoste nästa morgon. Så förhoppningsvis är man klar runt 21-22. Nästa vecka ska jag få upplärning i housekeeping, så då blir det att bädda sängar och göra iordning gästernas tält. Det ska bli kul:)

Annars så är livet på campet väldigt mysigt. Jag har sett de mest fantastiska soluppgångarna och nedgångarna och jag trivs väldigt bra med kollegorna. Jag har börjat vänja mig vid spindlarna men är konstant vaksam för de många dödligt giftiga ormar som finns där ute, men som tur är är de väldigt skygga. Vilda kängurus hoppar runt bland tälten och kan ses på en daglig basis, vilket gör mig överförtjust! Lodgen ligger precis vid en av områdets vackraste stränder med Ningaloo Reef bara 5-10 meter ut i vattnet. Så det är bara att dra på fenorna och masken och ge sig ut och snorkla vid första lediga tillfälle. I LIKE IT!

Nu njuter jag av alla komfortabiliteter som staden Exmouth erbjuder. Affärer, glass och internet. Jenny fixade nytt boende igår så jag hjälpte henne flytta in där men i kväll vet jag inte vad vi hittar på. I morgon blir det andra bullar dock, då blir det midsommarfirande med några vänner från stan. Så skål på er och ha en fin midsommar!!!

Dagen D

Då är det torsdag och dagen D närmar sig. I morgon bär det av till Sal Salis och det är dags för Liza att dra på arbetshandskarna igen. Eftersom jag är ny vet de inte exakt vart i det rullande schemat jag kommer passa in. Så kan vara borta allt från 8-14 dagar denna första omgången. Så nu blir det tyst på bloggfronten och alla andra kommunikationsmedel som internet erbjuder.

Har ni någt att säga mig får ni skicka ett mail/FB så svarar jag när jag kommit hem!

På återseende!

Regn, shopping och fiske!

Då närmar det sig! Idag är det tisdag och bara 4 dagar kvar tills jag börjar mitt nya jobb.. wiee!!

Idag har det shoppats loss litegrann. Gick till Exmouths enda lilla second hand butik och fann några fantastiska fynd! Ett par svarta tennisskor, i exakt den modell jag velat ha, för endast 25 kr. Rätt storlek och knappt använda. BARGAIN! Sen köpte jag även 3 nya böcker för cirka 15 kr styck. Har varit och lagt undan några böcker i en annan bokaffär men där skulle jag betala 60-150 kr per bok. Så de skiter jag nu i och nöjer mig med mina billiga, men säkert minst lika bra, böcker. Köpte en skräckroman, en deckare och en chick lit. Bra blanding! Inte säker på o jag kommer våga läsa skräckromanen där ute i ödemarken dock haha... Sen blev det andra mer nyttiga saker som nässpray, alvedon, tandborste, deo och solskyddsmedel. Inte lika kul.

Annars så är regnet ett faktum här. Alla är ganska hängiga och deprimerade då det inte finns mycket att göra här när vädret inte är på vår sida. Jag tycker snarare det är skönt med lite omväxling. Har ju haft blå himmel och sol varje dag sen vi kom hit så lite regn och rusk är bara mysigt. Igår kröp jag ner i sängen med en stor kopp te och matade filmer halva natten, väldigt behövligt!

I morgon ska jag upp tidigt dock för jag ska fiska med en av campinggästerna här. Vi ska ner till hamnen bara och fiska från kanten men jag är lite sådär smått exalterad ändå! Har ju dragit upp några aborrar och gäddor hemma i våra små sötvattenssjöar men att fiska här längs kusten blir ju lite smått anorlunda! Hoppas på att dra upp ett stort monster till fisk som jag stolt kan posera med på bild och skicka hem till papi. Önska mig lycka till :)

Nu blir det lyxmiddag iform av ris, linser och tonfisk!

Karta!

Hittade en trevlig sida där man kan följa min resa och se exakt vart jag befinner mig just nu! Förstår att det kan vara väldigt förvirrande då jag har flängt och farit väldigt på sistonde men här kan ni hålla koll på mig:)

Så spana in http://www.travellerspoint.com/member_map.cfm?user=lizaarvidsson  :)

JAG FICK JOBBET!

I GOT THE JOB! Yaaay :)

I torsdags fick jag ett samtal från Sal Salis som jag hade skickat in en ansökan till förra veckan. De ville träffas för en intervju och se om jag var rätt person för jobbet. Vi träffades och pratade lite och de förklarade mycket om jobb positionen och deras företag. Igår ringde de äntligen och sa att jobbet var mitt om jag ville ha det! JA sa jag :D

Okej vad är nu detta för ställe? Orden "Sal Salis" förklarar inte så värst mycket. Lättast är egentligen att bara gå in på hemsidan och se själva: www.salsalis.com.au . Men då jag vet att många av er är lata ska jag dra en kort förklaring här!

"Sal Salis is a remote, beachside safari camp nestled in the dunes of Western Australia’s Cape Range National Park. With only nine wilderness tents, your stay will be in an incredibly isolated yet stunning location, where the corals of Ningaloo Reef are just metres offshore."

Det är alltså som en sorts lyxcamping mitt ute i Cape Range National Park. En timmes körning från Exmouth med stranden bara några meter från tälten. Nu är det inga små campingtält från Ö&B vi snackar om utan det här är stora fina canvas tält med riktigt sängar och möbler innuti. Vi tar endast emot max 18 gäster så det är inget stort ställe utan litet och personligt. Sal Salis strävar efter att vara så eco-friendly som möjligt och alltså värna om miljön. Det är uppbyggt på ett sätt som inte ska skada omgivningen. All ström kommer från solpaneler och gästerna har begränsat vatten för dusch och tvätt, 20 liter om dagen. Alla sängkläder är av organsik bomull utan kemikalier och hygienprodukter såsom tvål och shampo är alla ekologiska och närproducerade.

Mitt jobb kommer vara "Camp assistant" så jag kommer gör aallt från städning till att ta hand om gästerna och servera lunch och middag. Jag kommer jobba 10 dagar ute på campet och sen har jag 4 dagar ledigt då jag bor i Exmouth i deras personalboende. När jag väl jobbar ute på campet har jag gratis mat och boende vilket är sweet!!! Plus att jag tjänar ganska bra så jag kommer kunna spara stor del av lönen då det absolut inte finns en enda grej att lägga pengar på där ute. Däremot finns det ingen täckning på mobilen där ute och inget internet. Så det är verkligen basic lifestyle!! Men jag är så taggad och redo, vilket äventyr!!

På fredag nästa vecka börjar jag så då blir det 10-14 dagar ute på campet som start innan jag får mina 4 dagars ledigt och kan komma tillbaka til verkligheten. Men jag hör av mig innan dess! Har en hel del som ska fixas :)

Vårt boende i Exmouth

Jag vet inte ritkgit vart jag ska börja. Tror jag gör ett litet inlägg först om senaste veckan så tar vi framtidens planer i nästa:)

Har ju berättat lite vagt om senaste tidens jobb trials. Jag gjorde en kväll på en fish and chips shop, helt okej men då de bara kunde erbjuda cirka 15-20 h i veckan kändes det lite magert. Så när jag fick chans att börja på ett café här i Exmouth dagen efter tackade jag ja till det och sa tack och hej till firren och chirren. På caféet blev jag erbjuden 30-35 h i veckan vilket lät finemang! Så under veckan som gått har jag varit där nästan varje dag och fått upplärning. Jag har gjort smörgåsar, wraps, toasties, milkshakes, serverat kaffe, stått i kassan och tagit beställningar och även hjälpt till i köket är det behövs. Väldigt skönt gäng som jobbar där, en kille i cirka 30-års åldern och sen 5 brudar i 25-35 års åldern. Alla väldigt trevliga och vänliga så jag trivdes bra:)

Har säkert nämnt tidigare men vi bor på Cape Holiday Park, i deras vandrarhemsdel. Jag och Jenny har bott i ett 4-bäddsrum nu i cirka 9 nätter men vi har varit helt själva där inne de sista 7. Väldigt skönt! Här kommer lite bilder från campingen:

Vårt rum, jag bor där nere och Jenny på toppen!

Vandrarhemsdelen, vårt rum är närmast till höger.

Le grand kitchen!

Här sitter vi på kvällarna oh myser med middag och kanske en öl eller två:)

Vår favoritplats, poolen :)

Så här har vi bott den senaste tiden medan vi sökt jobb och haft oss. Så vi har det allt ganska bra :)

Jobb jobb eller jobb?

Just nu snurrar tankarna i huvudet. Jag sa upp mig från ett jobb, tackade ja till ett annat som jag vait på i två dagar och nu väntar svar från ett tredje. Stämningen i lägret är lite ledsam dock då min resekompanjon fortfarande inte fått napp. På fredag får jag veta mer om min jobbsituation och då avgörs det hur mitt liv kommer se ut de närmaste månaderna. Håll tummarna för att det blir bra för det här kan bli grymt!