Paket!

I morse när jag satt och åt frukost knackade på dörren - det var vår hyresvärd som fått ett stort paket till mig!!! En megastor låda på sisådär 15 kg :) wieeee det gjorde min dag! En stycken fallskärm med diverse annan hopputrustning samt en julklapp från Filip och Kajsa! Så nu är jag redo, nu ska det äntligen hoppas!

STORT TACK!!!

Segling

... och så var denna veckan slut!

Ganska lugn vecka, har egentligen inte så mycket att säga. Hela klassen chartrade en stor segelbåt igår för lite sol och bad i havet. Riktigt gött förutom att jag blev sjösjuk och fick åka in till land en sväng... jaja men det var mysigt ändå :) Solen sken men på grund av den extrema vinden så kunde vi inte åka så långt utan vi låg mest stilla bakom en ö, och tog skydd från vinden.

I dag är det slapparsöndag och dagen ska avslutad med bio - The girl with the dragon tattoo! Ska bli riktigt intressant :)

Dagens äventyr

Ja ni, dagarna rullar på snabbare som aldrig förr. Helgen var ganska lugn och fin, vi spenderade ena kvällen med brännbollsmatch i parken. Riktigt roligt men oj oj OJ vilken träningsverk vi alla hade dagarna efteråt. Fruktansvärt! Men det var det värt. I går var bara en dag i klassrummet, finns inte så mycket att berätta om sådana dagar. Idag däremot var vi ute på en liten fieldtrip. Temat för dagen var spiritual and sacred maori sites. Så vi åkte iväg med bussen och våra två lärare, Rob - busschaufför och Mike - maori och vår lärare i maori kultur.

Dagens första stopp blev vid ett vattenhål/flod som tydligen är väldigt heligt för maorierna. Det är källvatten, alltså vatten som kommer från marken och inte från regn. Detta gör vattnnet och platsen väldigt helig för maorierna. En tradition är att ta dit sina nyfödda barn för att välsigna dessa in i familjen och som barn i Aotearoa  - the land of the long white cloud (New Zealand). Det är en väldigt vacker plats, tyvärr blev inga bilder jag tog riktigt bra. Vi avslutade vårt besök där genom att alla vi i klassen fick bli välsignade och välkomna in i familjen av Mike. Han skvätte lite av det heliga vattnet över huvudet, sa några ord och böner på maori och sen avslutade man med hongi - maorihälsning där man trycker näsa och pannan mot varandra. Grymt!

Floden och dess kristallklara vatten

Till höger, där det är som blååast, kommer vattnet upp. Det är ganska djupt och leder till en stor undervattensgrotta!

Jag blir välsignad och avslutar med hongi.

Efter det blev det en tripp till vackra Kaiteriteri beach för lite sol och bad. En bbq fick avsluta dagen innan vi hoppade in i bussen för hemfärd igen.

Så sammanfattningsvis, skön och slapp men intressant dag!

Mount Arthur

I torsdags var det dags att bestiga berg! Nämligen Mount Arthur i Kahurangi National Park här på sydön. Vi begav oss av på morgonen vid 9 från skolan, åkte i cirka 1,5 timme innan vi nådde vår startpunkt. När vi kom fram berättade vår guide att pga vädret, väldigt blåsigt, kunde vi inte gå upp till toppen, utan vi skulle stanna en bit nedanför. Vi började i alla fall vår lilla promenad och alla var på riktigt gott humör. 1,5 timme i konstant uppförsbacke blev det innan vi kom fram till första stoppet, Mt Arthurs Hut. En liten stuga man kan övernatta i om man gör lite längre vandringar. Kort vatten- och vilopaus innan vi kämpde oss uppför sista biten som tog cirka 15 min. Där kom vi äntligen ut ur skogen som vi vandrat i hela tiden så nu blev utsikten fantastisk! Man såg gröna kullar och berg, slätter, hav och så Nelson. Det blåste något så fruktansvärt kallt där uppe men vi stannade ändå i cirka en timme för lunchpaus och allmän vila.

Jag åt mina mycket goda smörgåsar och la mig sen för en liten powernap. Underbart!

När vi började vår vandring neråt tänkte jag "Gud så skönt, nu ska vi bara gå nedför på den stora, fina och breda stigen vi gått upp hit på!". Men nej, nu skulle vi gå en annan väg ner som var riktigt besvärlig. Supersmal, brant och MASSA rötter överallt. Tror alla vrickade fotlederna ett antal gånger. Efter någon timme börjde även benen skaka sådär gött som när de är riktigt uttröttade så då var det svårt att bromsa farten. Men vi kämpade oss nerför i alla fall och kom till Floras Hut, en annan liten stuga för övernattning. Kisspaus och sen bar det av igen, sista 30 minuterna innan vi nådde parkeringen. Nu blev det 30 min i ren uppförsbacke igen, men jag klagade inte. Det v ar bara skönt för musklerna efter den långa färden neråt!

Vid halv sju på kvällen var vi äntligen hemma igen! Det var en mycket trött liza som åt middag och sedan däckade i soffan resten av kvällen. Otroligt fin vandring, kan rekomendera den åt alla! Vacker utsikt och lagom dagsutflykt...

.. men jag vill inte göra om det än på länge.... haha :)

Food and Wine week

Okej kära vänner.

Halva denna veckan har redan flugit förbi, vad händer egentligen?! Det går så himla fort. Denna vecka har vi i alla fall "Mat och vin" tema. Tanken är att vi ska få se och uppleva vad Nelson och Marlborough regionen har att erbjuda, speciellt då mat och vin är ett av deras starkaste kort.

Måndag och tisdag
Vi började veckan med en utflykt till grannstaden Blemheim. På vägen dit stannade vi till vid en vacker flod för bad... men badade badkrukan liza? nej...

Väl framme i Blenheim blev det en tur till en av Nya Zeelands största vingårdar, Brancott eller som det hette förr, Montana. Vi blev visade runt lite på området, de förklarade hur hela processen går till - från druva till flaska, och sen i slutet fick vi vara med på en vinprovning. Man kändes sig gött märkvärdig där man satt och snurrade och luktade i glaset. Någon vinexpert lär jag aldrig bli men det var riktigt roligt att få lära sig lite om det. Vi fick prova tre olika sorter, två vita och ett rött. Alla tre var helt okej men min favorit blev deras pinot gris.

Efter vinturen fick vi fri tid att strosa runt i staden eller bara ta det lugnt. För min del blev det mat och sen kortspel innan det var dags att krypa till kojs.

Vi bodde i en stor lodge, här är vårt fina rum!

Nästa dag blev det upp och iväg till regionens information board, enkelt förklarat är det de som marknadsför regionen Marlborough. Där berättade de lite om hur de går till väga för att sätta Marlborough på kartan. De pratade även om deras starka kort, som är just vin och mat - speciellt seafood, samt hur de gör för att locka turister intresserade av just de områdena hit.

Efter det blev det lunch och sen avslutade vi vår resa till Blenheim genom ett stopp på Aviation Heritage Center. En museum för gamla flygplan, ni som känner mig vet att jag jublar! Det var riktigt roligt att få åka dit, de hade massa gamla flygplan från första världskriget. Tydligen hade Peter Jackson (regissören till Sagan om Ringen) haft ett finger med i spelet när det gällde skapandet av detta museum. Han är ett stort fan av första världskriget och dess flygplan tydligen. Intressant var det i alla fall och det gjorde mig fett sugen på att flyga :)

Onsdag
Onsdag är idag och dagen har spenderats här i Nelson. Vi började morgonen med att åka till ett lokalt ölbryggeri, Stokes. Där blev det en tur runt bryggeriet som också avslutades med ölprovning. Vi fick prova 3 olika ölsorter och en cider. Mycket gott och roligt sätt att spendera vår skolförmiddag.. hehe :)

Såhär fina glasögon fick man ha på sig när man skulle in på bryggeriet!

Efter bryggeriet åkte vi till en marknad där det inhandlades frukt och grönt inför vår picknick till lunch. Vi stannade bussen vid en liten hamn där vi köpte rökt fisk och sedan avnjöt vi allt vid hamnen. Mums! All mat var lokalt odlat och det var riktigt gott! Baguette med avokado, tomat, gurka, rödlök, 3 olika sorters ostar, 3 olika sorters rökt fisk, laxpaté och som avslutning blev det bär med grädde!

Efter lunchen blev det ett kort stopp vid en strand för de som var badsugna. Badkruka som jag är bangade jag tyvärr men tårna fick sig ett dopp i alla fall!

I kväll blir det chill för i morgon väntar nästa strapats. En 4 h hike upp för Mount Arthur.
Spännande!

Helg

Forsta veckan ar nu avklarad. Det har varit en mycket bra vecka men jag ar allt lite sliten. Det ar mycket promenader, vilket vi gillar, och vi far se och gora mycket varje dag. Nastan ingen tid alls i klassrummet vilket ar toppen, speciellt nar man ar i ett land som nz!

Nasta vecka ska vi pa annu mer utflykter. Man-tis aker vi till Blenheim for en utflykt med temat "mat och dryck", vi ska bland annat besoka vingardar och lara oss mer om maten som odlas har i omradet. Grymt kul!! Annars kommer helgen spenderas i slappandets tecken. Dagen borjade finemang med frukost pa stan med tove och lite shopping. Sen har vi legat ute och solat pa grasmattan har pa campus. I kvall blir det chill hemma med film och glass. Vi gillart!

Har i stort sett gjort mitt val gallande praktiken. Star ju och valjer mellan tva olika palatser och valet ar inte latt. Har nu varit och besokt dem bade men det gjorde det hela bara svarare! Men jag tror anda jag vet vart jag kommer hamna tillslut. Det kanns liksom som det basta valet. Men jag har gett mig sjalv en veckas betanketid innan det ar dags for den avgorande domen!

Det blir nog bra tillslut!

Mitt rum!

Såhär ser mitt rum ut, kassa foton - jag vet! Men får duga nu i alla fall!

Vår lägenhet är en aning kaotisk just nu. Vi ska få ny spis och eny tv så har inte tagit några kort än. Tänkte fixa det när allt annat är klart. När lägenheten ser skaplig ut dvs :)

Sammanfattning vecka 1

Jag vet att veckan inte är ritkigt slut än men tänkte ändå köra en kort sammanfattning.
De första dagarna i skolan spenderade vi mest tid åt att vara i klassrummet och bli informerade, guidas runt i stan och på campus samt divese inhandling av förnödenheter.

I går var vår första riktigt utflykt. Vi fick nämnligen besöka Nelsons egna maori by. Innan vi åkte dit fick vi massa infomartion om deras seder och traditioner. Hur vi skulle bete oss i vissa lägen och vad man fick och absolut inte fick göra när man är i deras by. Väldigt intressant! När vi väl kom dit stog en välkomst-ceremoni först på schemat. Det höll slite tal, vi var tvugna att sjunga en svensk sång och lite annat skoj och sen var vi välkomna in i deras by. Större delen av eftermiddagen gick åt till att förbereda kvällens middag, en så kallad hangi. En hangi är en traditionell måltid eller ett sätt att göra en måltid på enligt maorierna, de har gjort detta i hundratals år. Man gräver en grop, tänder en stor eld, i elden ligger massa stenar eller i dessa moderna tider järn-bitar. Man eldar tills järnet är riktigt varmt, alldeles rött. Sen gräver man bort all ved och aska. Lägger ner stora korgar med mat på järnet som ligger i gropen (potatis, sötpotatis, pumpa, kyckling, gris och får fick vi). Sedan täcker man över korgarna med säckar och slutligen jord. Där nere ska det sedan lagas i cirka 2,5 timme!

Tove, simon och kålle fixar iordning maten

Dags att sänka ner maten i gropen

Nu är det bara jorden som fattas!

2,5 timme har gått - färdigt!

Mycket arbete men det hela var väldigt roligt att få vara med om! Maten smakade riktigt bra sen och det bjöds även på dessert. Resten av kvällen fick vi lära oss mer om maorierna och deras kultur. Skulle kunna skriva hur mycket som helst men har inte riktigt tid eller ork.

Efterrätt!

Vi fick även sova över, vilket var riktigt mysigt. Vi sov allihopa i ett enda stort rum på madrasser. kändes som man var tillbaka på skolresa i mellanstadiet ungefär. Myspys!

Nu är vi tillbaka i stan, jag ska snart käka lunch och sen ivkäll ska jag bege mig till Motueka för att träffa en av mina potentiella praktikplatser.... wieeee vi får se hur det går :D

Vi hörs!

Fullt ös

Fullt ös medvetslös!!

Dagarna går sjukt fort här nere i Nelson, redan andra skoldagen avklarad. Allt är kanon, har inte så mycket tillgång till internet bara så bilder och längre inlägg får vänta. Jag lever i alla fall och allt börjar ordna upp sig med lägenheten. Vi får tillbaka pengar för allt vi köpt som galgar, speglar och lampor. Vi får en ny spis samt en annan tv. Så nu ska det bli bra!

Imorn drar vi iväg med skolan för att övernatta i en Marae (samlingslokal för maori typ) för att lära oss mer om maorifolket och deras kultur. Ska bli grymt kul! Så jag återkommer på tordag eller fredag med mer info.

Nu måste jag packa!
See ya

Fight

Dagen har varit en enda lång fight.

Liza vs. hyresvärden i frågan om flytt av lägenhet 1-0
Lyckades fånga vår hyresvärd imorse och krävde att vi skulle få flytta till en 3a som vi blivit lovade från början. Vi vann. Flytten skedde en timme senare.

Liza vs. spisen i nya lägenheten 0-1
När det var dags att laga middag visade sig att spisen inte ville samarbeta. Vi försökte koka upp vatten i en timme utan framgång.. det blev bara lite varmt. Tillslut ringde vi hyresvärden som kom förbi... och vad tror ni händer då? Jo det börjar ju koka såklart. Antagligen är den bara vääääldigt seg och fungerar bäst om man använder en platta åt gången... EN! och vi är 3 pers... yay....

Liza vs. bestick och tallrik 1-0
När alla tillslut fått sin pasta att bli genomkokt var det dags att äta. Då visar det sig att det bara finns 1 gaffel och 2 tallrikar... jahopp. Bara att be hyresvärden fixa mer vilket gick, mot all vår förmodan, riktigt fort faktiskt!

Liza vs. vädret 0-1
Dagen började med någorlunda fint väder så vi drog oss iväg på en liten längre promenad till The Warehouse för shopping. Speglar, galgar, sladdar, skor m.m blev det och lagom till vår promenad hem började det såklart regna...

Summering: 2-2
Helt okej. Dock tror jag vår hyresvärd hatar oss redan och vi har bott här i 2 dagar... bra där.

I morgon börjar skolan, det ska faktiskt bli riktigt skoj!

Framme i Nelson

Efter en rolig kväll igår med nära och kära i Taupo flög jag idag vidare till Nelson, staden som kommer vara mitt hem en tid framöver. Jag mötte upp de andra brudarna på flygplatsen och sen begav vi oss in mot stan för att leta upp vårt boende på Campus NMIT. Självklart har ägaren till studentbostäderna fuckat upp allting så nu ska vi tydligen dela lägenhet med en tysk tjej?! Vi som flera gånger om frågat om vi kommer få bo själva och fler gånger har hon försäkrat oss om att det funkar fint. Vi ska få bo i en 3-rums lägenhet bredvid de andra tjejernas 2a. Nej nu bor vi istället i en 4a och måste dela med en annan person vi inte känner plus att den ligger inte ens i samma hus som de andra tjejernas lägenhet! Irritationen är ett faktum. Dessutom är ägaren aldrig här och nästan omöjlig att få tag på.

Usch. Fy. Blä. Dessa motgångar! I morgon ska jag personligen söka igenom hela Nelson om det är vad som krävs för att få tag på denna kvinna. Jag vägrar att bo i något annat än det vi skrivit under på. Vi ska ha vår lilla 3a och vi ska ha den NU.

God natt.

Taupo times

Har ju redan berattat lite kort om gardagen. Den var bra! Umgicks med Kati, halsade pa TTS och sen pa kvallen blev det middag hos Annas foraldrar, som ar stortskona. Jag gillar dem skarpt!

Lite bilder fran gardagens segling pa Lake taupo

Nu blir det lunch pa stan och sen far vi se vad som hander!

Dagen D

Har kommer antligen berattelsen om vårt försök att ta oss från Koh Phangan till Bangkok (vanligtvis en redan ganska så tuff resa med båt på 3 h och sen buss i 9 h… men värre blev det!)

Måndag
- Uppstigning 06.30 för att packa det sista och sedan ta taxi in till hamnen vid 07.30. Väl framme i hamnen hade vi 30 min på oss innan färjan skulle avgå, alltså 08.30. Jag och de andra passade på att köpa lite frulle medan Tove fick stå i kö för att checka in oss till båten. Det är redan varmt, vi är trötta och det är mycket folk.
-08.30 sitter vi ute på piren redo att hoppa ombord då det börjar regna. Jaja tänker vi, båten lär ju komma vilken sekund som helst så vi väntar väl.
- 09.15 får vi information om att båten har gått sönder och blir försenad!!! 1-2 timmar dessutom. Jahapp, det var bara att traska tillbaka och sätta sig i väntsalen.
- När 2 timmar har gått och klockan börjar närma sig halv 12 börjar vi bli en aning rastlösa. Vi kan också tillägga i berättelsen här att vi, väldigt duktiga som vi är, tog sjösjuke-tabletter vid 8 på morgonen för att gardera oss mot den jobbiga båtturen som fått oss att spy tidigare. Dessa tabletter är fantastiska MEN man blir väldigt väldigt trött. Nästintill drogad. Och sitter man då på en litet plastsäte med massa viktig packning runt omkring sig går det inte riktigt att bara stänga ögonen och sova, hur trött man än är. I stället blir det som tortyr där man sitter och knappt orkar hålla ögonen öppna.

- I alla fall, vid halv 12 har vi fortfarande inte hört något så Erika och Tove traskar iväg till färjans kontor för att fråga vad som egentligen försiggår. De kommer tillbaka och ser inte nöjda ut. De har nu skjutit upp avgången till klockan 14 istället. Härligt!
- Ytterligare 2 timmars väntan. Vi lyckas få i oss lite mat, någon kollar på film på datorn, någon sover på marken, någon läser en bok och någon stirrar in i väggen och inte vet vart den ska ta vägen. Och så turades vi om typ...
- Klockan blir äntligen 14.00 men ingen båt syns till? Vad händer undrar vi? Ingen information någonstans men tillslut lyckas vi få reda på att det blivit framskjutet till kl 15. Ja happ...
- Under den här tiden börjar viss panik sprida sig mellan mig och Tove. Vädret är riktigt dåligt och vi börjar höra rykten om hur alla båtar ställts in för dagen och vissa tror att det inte kommer bli någon avgång idag över huvud taget! Detta skulle betyda att vi skulle missa vårt flyg till Nya Zeeland nästa dag… PANIK!!!! De är redan massa människor som missat sina flyg pga förseningen.
- Vi frågar ännu en gång vad som egentligen händer? Är båten fortfarande trasig? Inga klara svar får vi utan nu skyller de på vädret och att det är för höga vågor för att åka.
- När klockan slår 15 har det fortfarande inte dykt upp någon båt. Den ska nu gå klockan 16 tydligen.

- Klockan blir 16, vi drar oss ut till piren då informatören från färjeföretaget säger att nu kommer den, på riktigt! Det spöregnar och vi står och väntar… då vi plötsligt ser hur det i horisonten äntligen kommer en båt åkandes!!! Lyckan var stor, vi jublade och tjoade. Regnet började vräka ner mer och mer men äsch tänkte vi, vi kommer ju snart få åka iväg. Och kommer vi bara på den där båten så tar vi ju oss till Bangkok i tid. Lycka och lättnad!!!

- Det kom inte bara en båt utan två! Kaoset blev ett faktum dock då flera hundratals människor ska på dessa två båtar och de flesta har väntat lika länge som vi. Folk är genomblöta, trötta och griniga = de trängs! Vår packning dränktes av allt regn och jag var blöt ändå in på underkläderna. Jag trycker mig framåt med vässade armbågar tätt följd av Erika, Tove och Malin. Jag kom fram till den ena båten där jag visar upp min biljett, Bangkok? Frågar jag och hon svarar yes yes!  Kanon, jag är först in av tjejerna så min uppgift blir att hitta 4 sittplatser, inte alltid lätt. Jag skyndar mig och lyckas paxa plats åt oss alla. Jag är genomvåt och frusen men jag är på båten iaf!!!! Yay!!!
- Där sitter jag och väntar på att de andra ska komma in genom dörröppningen när båten plötsligt börjar röra på sig. Vart är de? Kom de inte med? Paniken sprider sig som en stöt genom kroppen! Jag rusar upp på däck och ser hur massa folk står kvar och trängs på piren för att komma på den andra båten som inte åkt än. Jag viftar och ropar tills jag får kontakt med tjejerna. Varför de inte kom på fattar jag inte då de var precis efter mig ju?
-”Du är på fel båt!!!! Det där är fel båt Liza!!!! Hör jag då Tove ropa…. VA? Är det enda jag skriker tillbaka. Vad gör jag nu? Tårarna börjar rinna och jag blir helt mållös. Efter hela denna dumma dag så hamnar jag tillslut på fel båt?? FEL BÅT?!?!?! Hur lyckas man…
- Ensam, blöt och frusen går jag tillbaka ner och sätter mig. Paret bredvid märker att jag är lite upprörd och jag börjar förklara. Då visar de sig att de också ska till Bangkok och att denna båt går en annan väg bara. Lättnaden var enorm! Jag tänkte där ett tag att nu skeppas jag till någon öde ö vid Borneos kust och aldrig syns till igen. Men icke, det löser sig alltså!
- Så jag åker vidare med båten som tillslut kommer till fastlandet… där det också spöregnar. All vår packning kastas upp på land och blir alltså rejält misshandlad av både personal och väder. Tacka gud att jag inte hade något ömtåligt där i som dator eller kamera. När jag står och letar efter min packning börjar jag prata med två svenskar, Kalle och Viktoria. Tillsammans försöker vi lokalisera den buss vi ska med till Bangkok. Det fanns 3 stycken som stog och väntade på oss vid piren. Alla de 3 var nu fulla och började köra iväg. Jahapp det var bara att stå kvar i regnet och vänta på nästa som skulle komma en stund senare. Blöt blötare blötast!
- När vi äntligen kom på bussen fick vi de 5 platserna längst bak. Helt perfekt! Vi bredde ut oss och försökte få tillbaka något av den värme som lämnade våra kroppar för flera timmar sedan. Att bussen hade på iskall AC hela vägen (13 timmar) gjorde inte riktigt saken bättre.
- Trots den miserabla start på dagen som fick mig att totalt klappa ihop, slutade det hela riktigt trevligt. Vi satt och tjöta halva vägen och sen lyckades jag även sova några timmar.

- Väl framme i Bangkok mötte jag upp med Tove som kommit fram ungefär samtidigt och vi checkade in på det hotell vi bokat för natten… fast det nu var 7 på morgonen! Vi hade alltså missat en hotellnatt men inte tänkte vi missa frukosten och chansen till en varm dusch! Underbart var det, vi hann också packa upp våra blöta ryggsäckar och torka alla kläder så gott vi kunde.

Nu har vi lämnat hotellet och sitter på Bangkoks flygplats, mer än redo att lämna detta land. Det senaste dygnet har tagit enormt på allas krafter och irritationen är ett faktum!

Så summa sumarum:
12 timmars resa blev 8 timmars väntande och 15 timmars resande i stället. Jag har blivit förkyld och gissar på att några av mina klädesplagg kommer mögla då en 10 timmars flygresa följd av 6 timmars buss i Nya Zeeland väntar innan jag kan lufta och torka dem igen. MEN jag är två vänner rikare och det, det är inte dumt det!

Nya zeeland - Taupo

Hej ni!
Nu har jag landat i Nya Zeeland och efter 6 h på buss kom jag äntligen fram till Taupo sent i natt. Jag har sovit som en gud och dagen har än så länge varit underbar. Mötte upp Kati (gammal kollega från Freefall) för frukost på stan, sen blev det en sväng ut till TTS och hälsa på alla gamla polare där ute. Många kramar blev det! Sen stack vi ut på sjön med en kompis till Kati som har en segelbåt, en katamaran. Helt underbart! Solen skiner, det är varmt och skönt och Taupo är sig likt.

Min långa uppdatering med bilder kommer snart, har fortfarande inte haft varken tid eller möjlighet till bra internet.

Nu snart blir det middag med Annas föräldrar, mums!

Sista dagen i Thailand

Skulle nog vilja påstå att jag precis överlevt ett utav de värsta dygnen i mitt liv! Kaos kaos kaos! Allt ordnade dock upp sig tillslut och nu äntligen sitter jag på mitt och Toves hotell i bangkok. Klockan är snart 9 på morgonen och ikväll går vårt flyg till Nya Zeeland. Kommer berätta i detalj om vad som hände, men inte nu, hinner inte tyvärr. Kanske blir när jag anlänt till nz.

Men allt är iaf bra nu men vi är mer än glada över att få lämna landet och åka till Nya Zeeland.

Dagens tips: Kliv aldrig på fel båt i Thailand!

kram på er så ses vi down under :)

Full moon party!

1/1/12 är dagens datum och den har passerat i slappandets tecken. Dåligt väder med regn och rusk efter lunch ledde till att jag låg i sängen och kikade på serier. Gött. I går var det nyårsafton om någon missade det. Vi firade in det nya året på Haad Rin beach och det berömda Full Moon party! Det var röj kan jag lova, 30 000 partysugna pers på en strand! Kan inte bli annat än bra. Vi hade bestämt oss för att gå All in och köpte neonfärgade outfits (väldigt läckra), gjorde kroppsmålningar och köpte alla möjliga olika blinkande och lysande accesoarer. Vi var väldigt snygga och vi passade in bland alla andra som också följde samma tema. Jag ska vara ärlig, jag var lite smånervös innan just för att man hört så mycket, både positivt och negativt. Det är lätt att man tappar bort varandra, blir av med pengar, skadar sig på alla glasflaskor som ligger i sanden etc. Men kvällen gick vädigt bra! Inga skador och inga olyckor. Vi dansade rejält hela natten men framåt 3-snåret var vi så trötta att vi tog en taxi hem. Festen fortsatte säkert fram till lunch idag men vi var nöjda och ville sova. Och som jag sov!! Fantastiskt.

Tove och jag med våra fina blinkande mimmi pigg öron. Bästa köpet!

Klockan som räknade ner, 0:00 minuter till 12-slaget!

Daniel och Malin röjer på dansgolvet/ stranden

Så nu har man då upplevt ett thailändskt (fast 90 % var ju västerlänningar) strand-rave med allt vad det innebär! Det var helt enkelt ett fantastiskt sätt att fira in det nya året på, rekomenderas absolut för den partysugne som vill dansa och festa loss hela natten lång på en strand med tusentals människor.

I morgon lämnar vi denna paradisö för att åka tillbaka till Bangkok. Ska bli ganska skönt faktiskt, känner mig ganska redo att lämna Thailand. Flyget går sen på tisdag den 3e och vi landar i Auckland den 4e. Får se om jag hinner skriva något innan flyget, annars ses vi på Nya Zeeland mina vänner.